October 13, 2020

Kuasa, Wang, Teknologi & Alam Semesta

Mengapa semua orang taksub dengan kuasa?

Dalam buku Anatomy of Power hasil penulisan bekas duta besar AS ke India dan profesor Harvard, John Kenneth Galbraith mendefinisikan tiga jenis kuasa: pampasan (pembelian kuasa), penghormatan (penyerahan paksa) dan bersyarat (kekuatan pujukan). Pendek kata, kuasa boleh dibeli, dipaksa atau dipengaruhi melalui ideologi atau agama.

Galbraith juga mengenal pasti sumber kekuatan melalui keperibadian atau kepimpinan karismatik; harta dalam bentuk tanah, sumber dan pengetahuan; atau organisasi. Kekuatan individu selalu diperkuat melalui organisasi, seperti kepimpinan dalam syarikat multinasional, masyarakat sivil (hari ini, institusi atau institusi bukan kerajaan, parti politik atau tentera, saluran agama dan media / pendidikan). Tetapi memerlukan sifat-sifat individu seperti karisma, moral, manipulasi dan kebijaksanaan untuk memimpin orang lain.

Sebaliknya, ahli falsafah perundangan China, Han Feizi (c.233 SM) mengenal pasti kekuatan dari tiga sumber: undang-undang atau kaedah, proses atau teknologi, dan akhirnya, kehendak atau kekuatan. Dia memahami bahawa kekuatan politik berasal dari kedudukan pemimpin untuk mempengaruhi tingkah laku istananya, yang dapat dicapai melalui pujukan, insentif (ketamakan, nafsu atau ketakutan) dan, tentu saja, ancaman kekerasan. Kekuasaan dapat dimanipulasi dengan menulis undang-undang, mengubah proses atau institusi, atau melalui kehendak pribadi semata-mata.

Kekuasaan bukan hanya relatif tetapi hubungan. Robinson Crusoe mungkin memiliki pulau di mana dia menetap kini, tetapi dia tidak boleh sendirian kerana tidak ada yang boleh diperintahnya. Kuasa tidak beroperasi dalam keadaan berseorangan, tetapi juga tidak boleh dikawal oleh mereka yang diperintah. Sekiranya Crusoe tidak dapat mempertahankan dirinya, maka pendatang baru akan dapat merampas pulau itu dan menaklukinya. Sekiranya seseorang menyerahkan kuasa, orang lain akan memperolehnya.

Secara filosofinya, kuasa dapat diperoleh dari pemilikan bahan fizikal, seperti tanah, sumber semula jadi (minyak, tenaga). Tetapi kekuatan juga berasal dari aset mental (pengetahuan, teknologi, proses dan institusi), ditambah seni pujukan melalui karisma, kekuatan fizikal, agama, ideologi, iklan dan media sosial.


Pengalaman 40 tahun Perdana Menteri ke 8 Tan Sri Muhyiddin Yassin di dalam arena politik & pentadbiran kerajaan sentiasa menjadi teka-teki pihak musuh mahupun kawan'.

Tanah sendiri bukan kuasa, tetapi kerana tanah dapat menghasilkan makanan, air atau tenaga (minyak, gas atau arang batu), maka mengikut sejarah, pemilik tanah memiliki kekuatan sebenarnya. Tetapi dengan Revolusi Perindustrian, sumber tenaga sekarang adalah bahan bakar fosil, itulah sebabnya setiap peperangan berlaku di Timur Tengah kerana mempunyai sumber tenaga fosil terbesar. Sekiranya hanya di gurun, tiada siapa yang peduli.

Wang memainkan peranan kerana aset fizikal dapat ditukar menjadi wang dan sebaliknya.

Kita memerlukan wang untuk membiayai aktiviti politik, tetapi politik mesti mengawal wang atau ia akan dikawal dengan wang. AS mempunyai satu kelebihan besar berbanding pesaingnya kerana status mata wang rizab dolar AS, yang membolehkan negara itu mencetak wang untuk membiayai defisitnya tanpa had.

Akhir sekali, maklumat dan teknologi adalah sumber kekuatan, kerana mereka yang mempunyai teknologi dan maklumat yang unggul dapat mengawal pesaingnya. Permainan strategi adalah kunci, kerana jika anda mempunyai kecerdasan buatan (Artificial Intelligent) dan data yang lebih besar, anda dapat memanipulasi tingkah laku pengikut anda. Sekiranya orang mengikuti strategi yang tetap (seperti selalu rasional), ia dapat dibaca dengan mudah dan dipukul melalui strategi yang lebih baik.

Han Feizi membuat kesimpulan yang tanpa selindung bahawa seorang pemimpin tidak boleh mengungkapkan pilihannya sendiri, kerana jika dia melakukannya, dia akan dimanipulasi oleh menteri dan kakitangan bawahannya. Kuasa politik datang dari ketidakpastian dalam pelaksanaan kuasa, kerana pihak lain tidak dapat meramalkan tindakan seterusnya dan untuk mengelak dari pihak lain mengawal anda. Kuasa adalah permainan strategi. Ini menjelaskan mengapa maklumat yang salah dan intipan memainkan peranan penting dalam peperangan dan persaingan korporat.


Bersama ketua-ketua syarikat GLC China. Mereka wajib menganggotai parti kerajaan supaya seiring dengan aspirasi kerajaan China . (Sistem Komunis 'terpilih')

Kisah-kisah individu, keduniaan dan politik kini dapat digambarkan dari segi wang, maklumat dan kuasa. Planet ini beroperasi pada tenaga yang bertindak pada jirim. Bumi menerima tenaga dari matahari dan pergerakannya juga dipengaruhi oleh graviti. Tumbuhan menukar cahaya matahari menjadi jisim badan yang menyimpan tenaga. Bulan mempengaruhi perilaku pasang surut laut dan ikan. Haiwan memakan tumbuhan dan ada juga memakan haiwan lain untuk mengisi semula tenaga yang mereka perlukan untuk memburu dan membiak. Apabila tumbuh-tumbuhan dan haiwan mati, mereka menjadi bahan bakar fosil dari masa ke masa.

Manusia adalah haiwan yang paling lemah, tetapi kerana Homo Sapiens (manusia) pandai, mereka belajar mengubah kayu menjadi api, menggunakan air untuk mengairi tanaman makanan, menjinakkan haiwan untuk makanan, dan kemudian membuat senjata untuk mengawal manusia lain. Melalui sains dan politik, manusia mula belajar mengawal alam dan kemudian orang lain.

Sama seperti ketua pada kelompok kera atau singa dalam kumpulannya yang mempunyai kuasa untuk makan lebih banyak dan memberi keutamaan yang lain seperti memburu dan mempertahankan kumpulan kepada kumpulan bawahannya. Ini menunjukkan kuasa mempunyai hierarki yang tidak boleh setara. Ketika alpha (ketua) masih muda dan kuat, ia dapat menandingi pesaing sesiapa pun, tetapi ketika ketua menjadi lebih berusia, ia belajar untuk mengimbangi kekuatan melalui strategi dan tipu daya, iaitu melalui politik, diplomasi atau kekuatan kasar.

Dengan erti kata lain, interaksi yang berbeza dengan pesaing yang berbeza menghasilkan inovasi dan kombinasi baru atau perubahan kekuatan yang meletakkan alpha (ketua) selangkah lebih maju daripada lawan. Penjanaan wang atau inovasi kewangan yang canggih adalah sebahagian daripada kekuatan ini.

Otak manusia adalah sistem kompleks yang terdiri daripada 100 bilion neuron yang mengawal berbilion sel. Kini terdapat 7.8 bilion manusia berinteraksi antara satu sama lain, dengan sekurang-kurangnya separuh melalui Internet. Manusia adalah sistem adaptif kompleks (CAS - complex adaptive system) yang berinteraksi dengan sistem penyesuaian yang lebih kompleks. Adalah angkuh atau jahil untuk menganggap bahawa interaksi seperti itu dapat dikurangkan pada zaman moden ini. Untuk berfikir bahawa segala sesuatu dapat dikurangkan menjadi sederhana atau satu teori yang lemah, ianya adalah salah. Manusia sejak dari dahulu menggunakan kuasa untuk mengawal persekitaran dan masa depannya.

Kita sekarang dapat menjelaskan persaingan geopolitik AS-China sebagai persaingan pelbagai dimensi antara saingan melalui teknologi, politik dan, mungkin, perang. Tidak semestinya akan ada yang menang, dan satu pihak lagi yang kalah. Kekuasaan dapat merosakkan dan menghancurkan kedua-duanya, tetapi kuasa juga dapat berbuat baik. Oleh itu, akan selalu ada daya positif dan kekuatan negatif yang saling berinteraksi untuk menghasilkan hasil yang sukar kita ramalkan.

Cuba perhatikan dalam penulisan ini, bahawa saya menggunakan falsafah, fizik, biologi, politik, wang dan teknologi sebagai alat antara disiplin untuk menjelaskan apa yang berlaku hari ini. Dunia adalah keseluruhan sistemik dan tidak dapat dijelaskan dari satu perspektif sahaja.

Orang dengan berkecenderungan agama akan mengaitkan hasil akhir kepada Tuhan, sedangkan mereka yang percaya kepada persekitaran dunia sahaja menyebutnya sebagai kuasa alam (karma). Kerendahan hati menuntut kita berusaha menggunakan pelbagai disiplin yang ada untuk menjelaskan fenomena yang kompleks ini. Kecelaruan dari keamanan dan tertib ke kekacauan mungkin nampak huru-hara, namun ia perlu difahami oleh para ilmuwan ataupun pemimpin.

Kecantikan adalah sederhana dan mungkin juga kekusutan (complex) pada masa yang sama. Begitu juga kuasa - untuk dikagumi dan ditakuti.

Razz
13 Oktober 2020

HUBUNGI SAYA

Alamat: No. 14-01, Jalan Langkasuka, Sri Anugerah, Larkin, 80350 Johor Bahru