October 14, 2020

Kenapa perniagaan harus berubah ke digital ?

DENGAN pandemi Covid-19 baru-baru ini, ada kesan yang signifikan pada setiap aspek kehidupan, termasuk bagaimana orang hidup dan berbelanja pada norma baru.

Perniagaan di seluruh dunia dipengaruhi oleh wabak covid19 yang tidak dijangka ini dan menghadapi cabaran baru untuk mengubah model perniagaan mereka.

Sebilangan besar syarikat terpaksa menghidupkan semula model perniagaan mereka dan mengubah dan menginovasi perniagaan mereka untuk terus hidup.

Ramai yang berjaya terus bertahan dengan digital.

Namun, ketika melakukan peralihan digital, perniagaan ini juga menghadapi berbagai cabaran seperti:

-Pekerja tidak bersedia untuk perubahan: Pekerja tidak dilatih untuk platform digital atau dalam talian. Untuk mengatasinya, majikan harus menjalankan program untuk semua pekerjanya.

-Kekurangan dana: Oleh kerana perubahan itu tiba-tiba, majikan tidak bersedia melakukan transformasi dan tidak memperuntukkan dana yang mencukupi untuk melatih pekerja. Peruntukan dana untuk melatih pekerja dalam kecekapan digital adalah penting.

-Penerimaan pasaran: Pada mulanya, banyak segmen pelanggan lebih suka cara membeli atau membeli-belah yang konvensional. Kerajaan dan perniagaan harus memberikan lebih banyak insentif untuk mempromosikan membeli-belah dalam talian untuk membawa perubahan dalam tabiat orang ramai.

Banyak syarikat, terutamanya entiti perniagaan yang lebih kecil, berjuang sedaya upaya untuk mendapatkan daya tarikan dalam talian, tetapi menghadapi masalah, terutama yang menawarkan perkhidmatan dan bukannya produk. Mereka juga tidak dapat mengubah tingkah laku pengguna akibat wabak tersebut.

Covid-19 mengubah cara pengguna berurusan di semua bidang kehidupan, dari bagaimana kita bekerja hingga bagaimana kita berbelanja hingga bagaimana kita menghiburkan diri kita sendiri.

Pandemik ini juga telah menciptakan peluang yang melonjak dalam 'e-commerce' dan mengubah pilihan jenama untuk jenama yang lebih dipercayai.

Pengguna juga membeli dalam jumlah yang lebih besar untuk mengurangkan kekerapan berbelanja dan dengan hanya bekerja dari rumah, belanja dalam talian meningkat.

Bagi pembekal perkhidmatan, perkara pertama yang harus dilakukan adalah mendidik masyarakat.

Sebagai contoh, perkhidmatan perundingan dalam talian doktor mendapat populariti dalam tempoh pandemik. Ini menjadikan perkhidmatan perundingan dalam talian lebih menonjol dan juga memberi kesedaran kepada kita.

Di samping itu, sistem yang tepat harus dibentuk untuk menyokong penyedia perkhidmatan serta melindungi rakyat. Kerajaan dan perniagaan harus bekerjasama untuk mendorong hal ini ke hadapan, terutama pada aspek peraturan.

Walaupun platform digital sudah ada, terdapat beberapa tentangan dari orang ramai terhadap perkhidmatan dalam talian.

Program kesedaran perlu dijalankan dan wabak pandemik merupakan titik awal yang baik (hikmah), di mana semua terpaksa menggunakan platform digital untuk melakukan sebahagian besar aktiviti harian termasuk mesyuarat, membeli-belah, dan banyak lagi.

Norma baru yang disebabkan oleh pandemik, tentu saja, adalah keadaan yang sangat tidak normal. Buat pertama kalinya, semua target pelanggan kini telah terkurung di rumah mereka sendiri.

Ini telah terjadi peningkatan dramatik dalam penggunaan semua perkara digital.

Penggunaan digital juga membentuk kebiasaan bagi sesetengah orang terutamanya di bandar. Sebilangan besar orang di seluruh dunia yang mendapat manfaat di WhatsApp, Facebook, Instagram, Twitter, dan media sosial lain semasa PKP, akan meneruskan kebergantungan digital mereka.

Secara tidak langsung, media sosial akan berkembang menjadi komoditi yang lebih besar dalam beberapa bulan mendatang.

Bagi perniagaan yang mengabaikannya, mereka membahayakan mereka sendiri.

Hari ini, setiap orang perlahan-lahan mempelajari kelebihan melakukan pelbagai jenis transaksi dari rumah, dan pengguna semakin terbiasa membeli secara dalam talian.

Dulu, kebanyakan akan menolak membeli buah dan sayur secara dalam talian.

Tetapi sekarang mereka melakukannya dengan cukup gembira, yang merupakan perubahan pemikiran yang agak dramatik.

Ini menunjukkan bahawa memasarkan setiap jenis produk dalam talian secara langsung kepada pelanggan, sama ada anda menjual pin atau automobil yang mahal, kini menjadi bahagian kekal dan menarik bagi masa depan kita.

Walau bagaimanapun, bidang utama yang menjadi perhatian adalah ketidakupayaan mental. Seluruh dunia tiba-tiba dilanda wabak dan norma baru tetapi fikiran kita mungkin masih terkunci dengan cara lama.

Ini adalah pergeseran paradigma yang sudah lama tertangguh tetapi hari ini kita semua tiba-tiba dilemparkan ke dalam dunia digital yang menyeluruh. Dan jika kita tidak ‘tenggelam’, kita mesti belajar berenang kerana tidak ada alternatif lain.

Oleh itu, ini adalah peluang yang harus kita semua manfaatkan untuk memperbaiki, meningkatkan, dan mendigitalkan semua proses kita.

Beberapa bidang keprihatinan lain yang perlu ditangani adalah tenaga kerja yang berkualiti untuk memimpin dan menguruskan platform digital, infrastruktur yang dapat melaksanakan proses ini, dan cara untuk memastikan keselamatan semua maklumat digital.

Setiap industri adalah unik. Supaya syarikat boleh berubah, pertama perlu memastikan sama ada pasaran atau pelanggannya bersedia menerima perkhidmatannya secara dalam talian.

Kemudian, pihak pengurusan harus memimpin dan berkomitmen untuk berubah dan mendidik pelanggan.

Langkah seterusnya adalah pelaksanaan oleh kakitangan.

HUBUNGI SAYA

Alamat: No. 14-01, Jalan Langkasuka, Sri Anugerah, Larkin, 80350 Johor Bahru